Afrika
Wout is een aantal weken naar Afrika geweest en heeft heel wat van zijn ervaringen met ons gedeeld. Met foto's vertelde hij heel enthousiast over zijn reis.
Hij leerde ons veel over het land "Senegal", maar wist ook heel veel te vertellen over het project dat hij daar bezocht heeft. Hij ging daar ook naar school waar kinderen zaten met een beperking.
Ons klaskindje "Fatou" zit daar ook op school.
We hebben in onze klas dan ook ervaringsopdrachten gedaan over allerlei mogelijke beperkingen. Dit kan je terugvinden verder op de klasblog ( onder het thema "Iedereen anders")
Dit is ons Afrikaans liedje:
We bouwden met onze klas een hut.
Aan de hand van een stappenplan probeerden we de takken aan elkaar te "sjorren".
Onze zelfgemaakte hut was het decor van onze zelfgemaakte toneeltjes.
In elk toneelspel gebeurde er iets "onverwachts".
We moesten dus tijdens ons toneelspel ons kunnen aanpassen en improviseren.
Hoekenwerk:
Schilderen met natuurlijke pigmenten uit kruiden.
Zo kregen we gele en rode verf.
Hiermee konden we allerlei tinten oranje mengen.
Tenslotte moesten we onze eigen verf nog "indikken" met zetmeel.
Dragen op het hoofd
Zeeslag met banaanwoorden (spelling in de buitenklas)
Na elke opdracht mochten we een coƶrdinaat vragen.
De banaanwoorden zaten verstopt in de zee-coƶrdinaten.
We moesten goed kijken en de banaanwoorden juist opschrijven.
Wie vond Ć©Ć©n of meerdere boten?
Iedereen anders
Mensen hebben veel mogelijkheden... maar ook beperkingen.
Godsdienst
Mijn symbool ...
gewetensvol handelen ... goed en kwaad
Frans spel
Sommige kinderen hadden een Frans spel gemaakt. TrĆØs bien!
Zo leerden we heel wat Franse dierennamen kennen!
Adventstocht
Vluchtelingenspel (inleefspel)
Een gelukkig gezin tot ... de oorlog dreigt. Zij moeten "vluchten".
Ze kunnen helaas maar 10 kg aan persoonlijke spullen meenemen.
Een moeilijke keuze wat er allemaal in hun rugzak meekan.
Onderweg...
De eerste grensovergang.
Ze moesten een prikkeldraad overklimmen.
Om het land binnen te komen, moesten ze wel 500 euro betalen.
Een moeilijke tocht over het water.
Helaas, vlak voor het vasteland sloeg het bootje om. Alles zwaarder dan 1 kg verdween in zee.
Tenslotte een lange tocht te gaan.
Moe kwamen ze aan in hun "nieuwe thuisland".
Ze vielen in slaap, maar werden 's nachts bestolen.
Ze hadden alles verloren.
Dit waren de gevoelens van de kinderen na deze "ervaring":
Ze voelden nadien heel sterk aan wat de noden van deze mensen zijn.
Ze gaven aan dat het belangrijk is dat deze mensen zich snel weer welkom voelen
zodat zij een nieuw en leuk leven kunnen opstarten!
" Welkom, jij hoort erbij!" : een mooie Kerstboodschap van 4B!!
SJIB - peertjes
Een nieuwe lading SJIBPEERTJES is afgestudeerd! En wat is het een enthousiaste bende! Deze leerlingen volgden een opleiding van maar liefst drie namiddagen waarin ze alles leerden om een goed SJIBpeertje te kunnen zijn. De laatste opleidingsdag sloten we af met een gezamenlijk klasmoment. De SJIBpeertjes leerden hun klasgenootjes de belangrijkste dingen zodat ook zij bij kleine geschillen op de speelplaats kunnen helpen! De leerlingen leerden hoe belangrijk goed luisteren is, hoe je houding of woorden een bepaalde boodschap kunnen geven en hoe je zonder een oplossing te geven toch een ruzie kan helpen oplossen! We gaven daarnaast nog een demonstratie van hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Als afsluiter was er de diploma-uitreiking!
SINTdag
Videoboodschap van de Sint: Dit jaar zijn er geen stoute kinderen!
JOEPIE!!!!!!!!
Tijd voor ... cadeautjes!
Zwarte Piet moet goed evenwicht kunnen bewaren op het dak!
Kunnen wij een toren bouwen bovenop een fles ... zonder om te vallen?
Wat een evenwichtsoefening!
(filmpje volgt nog)
The masked lezer
Een Sinterklaasverhaal voorlezen als... masked lezer. De kinderen van 4A moesten dan raden wie die fantastische lezers waren.
Nadien was het onze beurt om te raden.
Black Friday
Godsdienst
Symbolen in andere godsdiensten.
Wij gingen op zoek naar allerlei informatieve kaarten.
Kan onze groep het symbool aan de juf uitleggen,
dan krijgen we een puzzelstuk
Alle puzzelstukjes verzameld?
Puzzelen maar!
Op onze puzzel stonden nog enkele opdrachten:
Sinterklaas
Wij zijn al flink aan het oefenen om Sinterklaas te verrassen!
"Geef me de vijf!"
Spellingregeltjes oefenen in de buitenklas
Onze "DROOM"dieren
Bibberbotje maken
Breuken
Halloween
knotsgekke situaties uitbeelden.
Wie kan raden welk gek wezen iets heel vreemd aan het doen is?
skelettendans (al een eerste stap naar ons volgende dieren-thema)
Suikerpompoentjes maken en lekker opsmullen...
Als ik juf was, dan zou ik ....
De eeuwenband / tijdsbegrippen
nog een beetje oefenen...
Godsdienst: wij zorgen voor het milieu door ...
Wij zorgen voor de natuur door onze handen uit de mouwen te steken!
Iedere keer als we iets goeds gedaan hebben voor de natuur, mogen we een stukje van onze voetafdruk afknippen en op de helpende hand kleven.
Zo werden onze voetafdrukken letterlijk en figuurlijk kleiner!
Naar het bos
Het bos verkennen door de ogen van Fransiscus:
met al onze zintuigen luisteren, kijken en ruiken we de natuur...
En dan lekker spelen in het bos...
Werelddierendag
Een hulphond (in opleiding) in de klas voor mensen met een visuele beperking.
Wij kunnen helpen door plastieken dorpjes te verzamelen
Fair Trade
Een levend schaakspel, maar met oneerlijke kansen voor de twee groepen.
Dat riep heel wat emoties los bij de kinderen.
Zo was de vergelijking naar FAIR Trade snel gemaakt.
Daarna nog enkele proevertjes van ... Fair Trade.
wiskunde: soorten driehoeken
Een domino.
We zochten de juiste dominoblokjes bij elkaar en plaatsten de synoniemen telkens per 2 achter elkaar in de domino
Train je geheugen en zoek samenstellingen!
Het is "Tijd voor ... Tijd"
Tijd ervaren via enkele korte opdrachten
Een kaart van de schoolomgeving maken
Godsdienst: het Scheppingsverhaal
Nadat we het Scheppingsverhaal verkenden, kwamen we tot het besluit dat ...
de Schepping mooi is, maar dat we er goed voor moeten zorgen.
We maakten de link met onze klas...
Onze klas is mooi, maar we moeten er voor zorgen.
Luister maar naar de schoonheid van onze Schepping.
https://drive.google.com/file/d/1e9Hf7y55uyUydi0o2qDaflDt9HLweo33/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1IhF5mqBnlKj2MYg2HLit-sQfhElbz5C0/view?usp=sharing
Op verkenning in onze schoolomgeving
De Cup-song van Anna Kendrick
Oefening baart kunst!
Onze eigen Cup Song op Dance Monkey.
Eerst samen componeren en oefenen:
En dan voor echt...
https://drive.google.com/file/d/1Trq506wQPhpZEuPs8jOEbtKRiB2BsXL1/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/156lpe-fFK9MFPKU6v3NAaXUpSqPqpZtT/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1ZsvV8mDqAIQbSy7EKTENn_WOX5sSaJg5/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/11AxEVv-GsGehQAKZ1m2xLVqRpRsqC06a/view?usp=sharing
Cijferen - in - de - buitenklas
We probeerden een misdaad op te lossen door 3 opdrachten te ont - CIJFEREN.
Juist? Dat konden we zelf controleren.
En dan nog heel even spelen.
De geschiedenis van de huizen inoefenen
We kregen een foto en moesten proberen in de juiste tijdsvolgorde te gaan staan.
Er was Ć©Ć©n moeilijkheid... We mochten niets zeggen!
Er was Ć©Ć©n moeilijkheid... We mochten niets zeggen!
Godsdienst: mens en natuur
In groepjes aan de slag
We maakten een natuur-memory van natuurpracht in onze tuin.
Geniet maar mee van de foto's gemaakt door enkele kinderen zelf:
Thema huizen
We zijn gestart met het thema "huizen".
Hierbij zijn we op zoek gegaan naar enkele verschillende soort woningen.
We knutselden en beschreven een soort woning en stelden het aan elkaar voor.
Huizen in warme landen
een rieten dak, leem of koeienvlaaien als extra bescherming en last - but - not least het houten vuurtje om op te koken aan de linkerkant!
Huizen aan de oever van de rivier of aan de rand van een meer / zee
Een krottenwijk en het Zuiden
Een huis in koude streken
een iglo...
ijsblokken, een kleine ingang om de koude buiten te houden en als bescherming tegen die ijsbeer (rechts).
Een chalet in de bergen...
Huizen in beweging
Wij gaan op zoek naar welk deel van de "taart" iedereen heeft opgegeten