L4B





Afrika

Wout is een aantal weken naar Afrika geweest en heeft heel wat van zijn ervaringen met ons gedeeld. Met foto's vertelde hij heel enthousiast over zijn reis. 


Hij leerde ons veel over het land "Senegal", maar wist ook heel veel te vertellen over het project dat hij daar bezocht heeft. Hij ging daar ook naar school waar kinderen zaten met een beperking. 
Ons klaskindje "Fatou" zit daar ook op school.
We hebben in onze klas dan ook ervaringsopdrachten gedaan over allerlei mogelijke beperkingen. Dit kan je terugvinden verder op de klasblog ( onder het thema "Iedereen anders")

Dit is ons Afrikaans liedje: 

We bouwden met onze klas een hut. 
Aan de hand van een stappenplan probeerden we de takken aan elkaar te "sjorren".









Onze zelfgemaakte hut was het decor van onze zelfgemaakte toneeltjes.
In elk toneelspel gebeurde er iets "onverwachts". 
We moesten dus tijdens ons toneelspel ons kunnen aanpassen en improviseren. 









Hoekenwerk:

 Afrikaanse dieren via "schaduwen"



 Afrikaanse dieren 3D



 Filmpjes over het leven in Afrika met bijhorende vraagjes

Afrikaanse spel "Mankala"



 Regio's van Senegal / provincies van BelgiĆ«



 Een sprookje in het Zuid - Afrikaans lezen




 koken met pindanoten.... een notendipsausje (om appeltjes in de dippen)


Schilderen met natuurlijke pigmenten uit kruiden. 
Zo kregen we gele en rode verf.
 Hiermee konden we allerlei tinten oranje mengen. 
Tenslotte moesten we onze eigen verf nog "indikken" met zetmeel. 












Dragen op het hoofd

 een zandeffect maken met "zand"


 "Vrouw draagt fruitmand"

 kader met houtskool







Zeeslag met banaanwoorden (spelling in de buitenklas)

Na elke opdracht mochten we een coƶrdinaat vragen.
De banaanwoorden zaten verstopt in de zee-coƶrdinaten. 
We moesten goed kijken en de banaanwoorden juist opschrijven. 
Wie vond Ć©Ć©n of meerdere boten?
















Iedereen anders

Mensen hebben veel mogelijkheden... maar ook beperkingen.

 4 op  1 rij... maar iedereen had een beperking.











 gebarentaal leren

 je naam in braille


 een huis tekenen ... zonder handen






Godsdienst

Mijn symbool ...


gewetensvol handelen ... goed en kwaad








Frans spel

Sommige kinderen hadden een Frans spel gemaakt. TrĆØs bien!
Zo leerden we heel wat Franse dierennamen kennen!






Adventstocht











Vluchtelingenspel (inleefspel)

Een gelukkig gezin tot ... de oorlog dreigt. Zij moeten "vluchten".
Ze kunnen helaas maar 10 kg aan persoonlijke spullen meenemen. 
Een moeilijke keuze wat er allemaal in hun rugzak meekan. 


















Onderweg...

De eerste grensovergang.
Ze moesten een prikkeldraad overklimmen. 
Om het land binnen te komen, moesten ze wel 500 euro betalen. 





Een moeilijke tocht over het water.


Helaas, vlak voor het vasteland sloeg het bootje om. Alles zwaarder dan 1 kg verdween in zee.



Tenslotte een lange tocht te gaan.
Moe kwamen ze aan in hun "nieuwe thuisland".
Ze vielen in slaap, maar werden 's nachts bestolen.
Ze hadden alles verloren.






Dit waren de gevoelens van de kinderen na deze "ervaring":


Ze voelden nadien heel sterk aan wat de noden van deze mensen zijn. 
Ze gaven aan dat het belangrijk is dat deze mensen zich snel weer welkom voelen 
zodat zij een nieuw en leuk leven kunnen opstarten!

" Welkom, jij hoort erbij!" : een mooie Kerstboodschap van 4B!!


SJIB - peertjes 

Een nieuwe lading SJIBPEERTJES is afgestudeerd! En wat is het een enthousiaste bende! Deze leerlingen volgden een opleiding van maar liefst drie namiddagen waarin ze alles leerden om een goed SJIBpeertje te kunnen zijn. De laatste opleidingsdag sloten we af met een gezamenlijk klasmoment. De SJIBpeertjes leerden hun klasgenootjes de belangrijkste dingen zodat ook zij bij kleine geschillen op de speelplaats kunnen helpen! De leerlingen leerden hoe belangrijk goed luisteren is, hoe je houding of woorden een bepaalde boodschap kunnen geven en hoe je zonder een oplossing te geven toch een ruzie kan helpen oplossen! We gaven daarnaast nog een demonstratie van hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Als afsluiter was er de diploma-uitreiking! 






SINTdag

Videoboodschap van de Sint: Dit jaar zijn er geen stoute kinderen!
JOEPIE!!!!!!!!

Tijd voor ... cadeautjes!


 

 tijd om te spelen!

 buitenspeelgoed



 knikkers


 draaiorgel waarop wij eigen melodietjes kunnen maken

 knikkerbanen

Zwarte Piet moet goed evenwicht kunnen bewaren op het dak!
Kunnen wij een toren bouwen bovenop een fles ... zonder om te vallen?
Wat een evenwichtsoefening!










En dan was het tijd voor ... muziek!

(filmpje volgt nog)


The masked lezer

Een Sinterklaasverhaal voorlezen als... masked lezer. De kinderen van 4A moesten dan raden wie die fantastische lezers waren.
Nadien was het onze beurt om te raden. 










Black Friday


Godsdienst
Symbolen in andere godsdiensten.

Wij gingen op zoek naar allerlei informatieve kaarten. 

Kan onze groep het symbool aan de juf uitleggen, 
dan krijgen we een puzzelstuk


Alle puzzelstukjes verzameld? 
Puzzelen maar!


Op onze puzzel stonden nog enkele opdrachten:

het Boeddhistisch dharmawiel nabouwen 










 het Ohmteken correct natekenen


Sinterklaas

Wij zijn al flink aan het oefenen om Sinterklaas te verrassen!









"Geef me de vijf!"


Voor elk deel van de hand, hoorde een opdrachtje!




























Spellingregeltjes oefenen in de buitenklas












Onze "DROOM"dieren






Bibberbotje maken















Breuken







Halloween




knotsgekke situaties uitbeelden.
 Wie kan raden welk gek wezen iets heel vreemd aan het doen is?



skelettendans (al een eerste stap naar ons volgende dieren-thema)


 als gewerveld "dier"

als "ongewerveld" dier



Suikerpompoentjes maken en lekker opsmullen...




Als ik juf was, dan zou ik ....

 lekker griezelen (spel)






 klasslinger maken 




 verdedigingstechnieken leren

 schminken










De eeuwenband / tijdsbegrippen 
nog een beetje oefenen...


 begrippenmemory


  puzzelspel




 begrippen selecteren volgens tijdsduur en dan Petanque spelen




Godsdienst: wij zorgen voor het milieu door ...
Wij zorgen voor de natuur door onze handen uit de mouwen te steken!

Iedere keer als we iets goeds gedaan hebben voor de natuur, mogen we een stukje van onze voetafdruk afknippen en op de helpende hand kleven. 
Zo werden onze voetafdrukken letterlijk en figuurlijk kleiner!









Naar het bos
Het bos verkennen door de ogen van Fransiscus:





met al onze zintuigen luisteren, kijken en ruiken we de natuur...


 verwondering wanneer we 2 eekhoorntjes zien springen

 En dan lekker spelen in het bos...















Werelddierendag
Een hulphond (in opleiding)  in de klas voor mensen met een visuele beperking. 
Wij kunnen helpen door plastieken dorpjes te verzamelen







Fair Trade

 lottospel

Een levend schaakspel, maar met oneerlijke kansen voor de twee groepen. 
Dat riep heel wat emoties los bij de kinderen. 
Zo was de vergelijking naar FAIR Trade snel gemaakt. 

 tactiek bespreken

 het spel





Daarna nog enkele proevertjes van ... Fair Trade.



wiskunde: soorten driehoeken




Taal in de buitenklas

Een domino. 
We zochten de juiste dominoblokjes bij elkaar en plaatsten de synoniemen telkens per 2 achter elkaar in de domino








samenstellingenloopspel

Train je geheugen en zoek samenstellingen!










Het is "Tijd voor ... Tijd"

Tijd ervaren via enkele korte opdrachten 







een waterklok maken...







uittesten...






Strapdag








 Een kaart van de schoolomgeving maken

 soorten huizen oefenen

 een eigen kaart maken met legende en windroos






windrichtingen oefenen



Godsdienst: het Scheppingsverhaal

Nadat we het Scheppingsverhaal verkenden, kwamen we tot het besluit dat ...
de Schepping mooi is, maar dat we er goed voor moeten zorgen. 
We maakten de link met onze klas... 
Onze klas is mooi, maar we moeten er voor zorgen.

Luister maar naar de schoonheid van onze Schepping. 

https://drive.google.com/file/d/1e9Hf7y55uyUydi0o2qDaflDt9HLweo33/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1IhF5mqBnlKj2MYg2HLit-sQfhElbz5C0/view?usp=sharing

 golven in de oceaan

 sterren aan de hemel

 sterke dieren zoals de olifant

 grote bergen

 hoge bomen in het junglebos

 vruchten (druiven aan een tros)

mooie bloemen (madelief)


 mieren

 Hij maakte jou en mij!




Op verkenning in onze schoolomgeving



De Cup-song van Anna Kendrick
Oefening baart kunst!






Onze eigen Cup Song op Dance Monkey.
Eerst samen componeren en oefenen:




En dan voor echt...

https://drive.google.com/file/d/1Trq506wQPhpZEuPs8jOEbtKRiB2BsXL1/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/156lpe-fFK9MFPKU6v3NAaXUpSqPqpZtT/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1ZsvV8mDqAIQbSy7EKTENn_WOX5sSaJg5/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/11AxEVv-GsGehQAKZ1m2xLVqRpRsqC06a/view?usp=sharing


Cijferen - in - de - buitenklas

We probeerden een misdaad op te lossen door 3 opdrachten te ont - CIJFEREN.








Juist? Dat konden we zelf controleren.




En dan nog heel even spelen.




De geschiedenis van de huizen inoefenen



We kregen een foto en moesten proberen in de juiste tijdsvolgorde te gaan staan. 
Er was Ć©Ć©n moeilijkheid... We mochten niets zeggen!







Godsdienst: mens en natuur

In groepjes aan de slag























We maakten een natuur-memory van natuurpracht in onze tuin. 
Geniet maar mee van de foto's gemaakt door enkele kinderen zelf:















Thema huizen

We zijn gestart met het thema "huizen". 
Hierbij zijn we op zoek gegaan naar enkele verschillende soort woningen.

We knutselden en beschreven een soort woning en stelden het aan elkaar voor. 

Huizen in warme landen





 een rieten dak, leem of koeienvlaaien als extra bescherming en last - but - not least het houten vuurtje om op te koken aan de linkerkant!





 kleine raampjes om de warmte buiten te houden met kleine luikjes en een plat dak!

 slapen op het platte dak. Nuala bouwt hier een bed

 een gezellige living binnen met antenne-TV!


Huizen aan de oever van de rivier of aan de rand van een meer / zee





Een krottenwijk en het  Zuiden




 de was die hangt te drogen

Een huis in koude streken

een iglo...



ijsblokken, een kleine ingang om de koude buiten te houden en als bescherming tegen die ijsbeer (rechts). 



Een chalet in de bergen...



 een stevig  dak vol sneeuw

 met ijskristallen aan het besneeuwde dak.



Huizen in beweging







 de woonwagen rijdt over de weg. Zo tonen zij hoe deze mensen hun huis verplaatsen.




 Slapen in de woonwagen





Breuken

Wij gaan op zoek naar welk deel van de "taart" iedereen heeft opgegeten